Завітайте до нас!
Ми працюємо кожного дня
з 10:00 до 18:00
Вихідний: понеділок
19 березня 2022 р. о 14.00 (GMT+2:00) в Одеському
Приєднатися до трансляції можна за посиланням https://youtu.be/S4RLin44SqI
Борис Олексійович Смирнов-Русецький (21 січня 1905, Санкт-Петербург — 7 серпня 1993, Санкт-Петербург) — відомий художник, вчений, письменник, громадський діяч, член групи
У 1922 році він вступив на вечірнє відділення Московського
Важливими роками життя були 1922 та 1926-й роки. Саме в ці роки були апробовані перші музичні досліди у живописі у циклі «Прозорість». Тоді ж відбулося знакове знайомство з художником П. П. Фатєєвим (1891-1871). До цього ж періоду відноситься і початок листування Бориса Олексійовича з Василем Кандінським, що тривало п'ять років (до 1928-1929). У цей час розпочато цикл «Осінні роздуми».
У червні 1926 року, у Москві, відбулася зустріч Б. О. Смирнова-Русецького та його друзів, згодом відомих як гурт «Амаравелла», з видатним художником М. К. Реріхом (1874–1947). Зустріч виявилася доленосною і докорінно змінила все майбутнє життя 21-річного юнака, направила його в русло вже не духовного пошуку, а духовного шляху. Під час зустрічей М. К. Реріх познайомився з роботами художників і подарував перші дві книги — «Поклик» (1924) та «Осяяння» (1925)
За порадою Реріха Смирнов-Русецький вступив до ВХУТЕМАСу. Навчався у відомих художників: П. Павлінова (1881–1966) за малюнком, у О. Осмьоркіна (1892–1953) з живопису, у І. Нивінського (1880–1933) з офорту, у В. Фаворського (1886–1964) з гравюри. До моменту вступу до ВХУТЕМАС Борис Олексійович три роки навчався у студії видного художника-реаліста професора Ф. І. Рерберга (1865-1938), у якого пройшли навчання багато видатних художників, у тому числі і П. П. Фатєєв.
У 1930 р. вступив до аспірантури
24 червня 1941 був заарештований, засуджений до десяти
Звільнився в серпні 1954 року, 29 вересня 1956 отримав довідку про реабілітацію «за відсутністю складу злочину» і повернувся до Москви (у травні 1957 отримав прописку). У березні 1957 року вступив до Інституту металургії ім. О. О. Байкова АН СРСР (у 1962 році захистив кандидатську дисертацію). З 1965 р. працював як завідувач лабораторії зварювання спеціальних сталей та кольорових металів ВНДІМонтажспецбуд до виходу на пенсію в 1973 р.
У 1957 р., після довгої перерви з 1926 року, відбулася зустріч Б. А. Смирнова-Русецького з Ю. Н. Реріхом, ученим-сходознавцем, старшим сином Н. К. Реріха, яка «залишила глибокий слід» у житті художника. Почалися регулярні зустрічі з ним, які «вносили в життя особливий ритм і завжди очікувалися з радістю та нетерпінням».
Навесні 1960 Б. О. Смирнов-Русецький знайомиться з молодшим сином М. К. Реріха — Святославом Миколайовичем, який привіз до СРСР виставку своїх творів.
Борис Олексійович розпочав серію робіт, з яких народилися цикли: «Далекий Схід», «Борове», «Університет на Ленінських горах», «Цілинний край», «Забайкалля», «Портрети дерев», «Коктебель», «Алтай», «Сортавала» та ін., продовжив роботу над циклом «Прозорість».
Перша виставка Б. О. Смирнова-Русецького відбулася у Московському державному університеті (1962), потім у клубі інституту імені Курчатова (1967), Московському будинку архітекторів (1969, 1971–1972), у подальші роки – у музеях Пскова, Костроми, Києва, Новосибірська, Загорська, Звенигорода, Ленінграда. За кордоном – у Монголії, Фінляндії, Німеччині. Поряд із організацією нових виставок художник багато подорожував. Більшість його маршрутів пов'язані з місцями, у яких бував М. К. Реріх: Сортавала, Валаам, Новосибірськ, Алтай, Псков, Ізборськ, Прибалтика. В 1968 Б. О. Смирнов-Русецький відвідав Київ і передав шість своїх картин в дар Київському музею російського мистецтва, нині Національний музей «Київська картинна галерея».
Входив до складу Комісії з культурно-мистецької спадщини М. К. Реріха при Державному музеї Сходу з моменту її утворення (жовтень 1984 р.). З 1986 року був головою Московського реріхівського товариства.
У 1993 р., Б. О. Смирнов-Русецький відвідав Одесу, коли вперше представив свою творчість одеситам та відкрив виставку свого Вчителя – М. К. Реріха в Одеському художньому музеї.
Працював Б. О. Смирнов-Русецький переважно у техніці пастелі, але в незвиклий спосіб: він наносив декілька шарів пастелі, фіксуючи кожен шар з пульверизатора слабким розчином желатину, таких шарів було до п'яти. Ця техніка надавала бархатистість роботам художника. Велику увагу він приділяв загальної колірної гармонії картини та її композиції, що особливо позначилося на пейзажних роботах. Природа вчила Бориса Олексійовича височини станів та різноманітності краси, а найголовніше — умінню її розглянути: «Головне — чітко побачити і зрозуміти, де Світло і де тьма, де мистецтво, яке духовно підносить, а яке — веде до тьми».
Все життя кредо М. К. Реріха для Смирнова-Русецького було провідним начатком життя і творчості, допомагало долати труднощі та підніматися духовно:
Завітайте до нас!
Ми працюємо кожного дня
з 10:00 до 18:00
Вихідний: понеділок